21 نوامبر 2023- سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) به طور مشترک خلاصه ای از خط مشی خود(policy brief[1]) را منتشر کردند که نشان می داد ترک سیگار در میان مصرف‌کنندگان دخانیات خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) را تا 30 درصد 40 درصد کاهش می‌دهد.

در این خلاصه آمده است: "ترک سیگار حتی پس از ایجاد T2D برای جلوگیری از بدتر شدن بسیاری از بیماری های جدی مرتبط با این بیماری بسیار مهم است."

بر اساس برآوردها، 537 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و این تعداد همچنان در حال افزایش است و دیابت نهمین علت مرگ و میر در جهان است. دیابت نوع 2، یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر جهان است که بیش از 95 درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می دهد. با این حال، این وضعیت اغلب قابل پیشگیری است.

ترک سیگار، خطر ابتلا به T2D را کاهش می دهد، اما مدیریت دیابت را نیز به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد و خطر عوارض مرتبط با دیابت را کاهش می دهد. شواهد نشان می دهد که سیگار بر توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون تأثیر می گذارد که می تواند باعث دیابت نوع 2 شود.

سیگار همچنین خطر عوارض مرتبط با دیابت مانند نارسایی کلیه، بیماری های قلبی عروقی و نابینایی را افزایش می دهد. سیگار همچنین بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و خطر قطع اندام تحتانی را افزایش می دهد.

در این گزارش شواهد مربوط به اثرات دیابت نوع 2، سیگار کشیدن و پاتوفیزیولوژی مصرف دخانیات و نقش آن در ایجاد دیابت نوع 2 بطور خلاصه بیان شده است.

این خلاصه همچنین آخرین داده‌های مربوط به محصولات جدیدتری را که افراد سیگاری یا سیگاری‌های بالقوه را هدف قرار می‌دهند، از جمله نیکوتین و محصولات تنباکوی جدید، تنباکوی بدون دود و ارتباط آن‌ها با دیابت نوع 2 را توصیف می‌کند. برای مثال، شواهد نشان می‌دهد که استفاده زیاد یا مصرف زیاد تنباکوی بدون دود نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد، زیرا این محصولات اغلب حاوی نیکوتین هستند که به توسعه ی دیابت نوع 2 و سایر مشکلات سلامت مرتبط با آن کمک می‌کند.

این خلاصه همچنین شواهدی را در مورد اثربخشی مداخلات کنترل دخانیات در میان بیماران دیابت نوع 2 ارائه کرده است، از جمله بحث در مورد بررسی سیستماتیک شش مطالعه که نشان می دهد مداخلات با تمرکز بر آموزش و مشارکت داروسازان و متخصصان مراقبت های بهداشتی در این امر می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

فدراسیون بین‌المللی دیابت، افراد را به شدت تشویق می‌کند که سیگار را ترک کنند تا خطر ابتلای خود را به دیابت کاهش دهند و در صورت ابتلا به دیابت، به جلوگیری از عوارض آن کمک کنند. پروفسور اختر حسین، رئیس فدراسیون بین‌المللی دیابت گفت: ما از دولت‌ها می‌خواهیم سیاست‌هایی را ارائه کنند که مردم را از کشیدن سیگار منصرف کند و دود تنباکو را از تمام فضاهای عمومی حذف کنند.

پیام واضح این است: ترک سیگار فقط برای سلامت ریه ها و قلب نیست، همچنین گامی ملموس در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

متخصصان سلامت نقشی حیاتی در ایجاد انگیزه و راهنمایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در سفر آنها برای ترک دخانیات دارند. همزمان، دولت‌ها باید گام مهمی را بردارند تا اطمینان حاصل شود که تمام مکان‌های عمومی سرپوشیده، محل‌های کار و حمل‌ونقل عمومی کاملاً عاری از دود هستند.

دکتر رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، گفت: انجام این مداخلات حفاظتی برای مقابله با شروع و پیشرفت این بیماری و بسیاری دیگر از بیماری‌های مزمن، ضروری هستند.

نکات کلیدی این خلاصه:

· سیگار کشیدن عوارض جدی شناخته شده نوروپاتی دیابتی و زخم پا را در دیابت نوع 2 تشدید می کند و در عین حال مانع از بهبود زخم می شود.

· سیگار کشیدن همچنین باعث آسیب به رگ های خونی شبکیه می شود، رگ هایی که به دلیل دیابت نوع 2 در معرض خطر هستند و خطر رتینوپاتی دیابتی و از دست دادن بینایی را افزایش می دهد.

· ترک استعمال دخانیات می تواند به پیشگیری از دیابت و سایر عوارض مهم سلامتی مرتبط با دیابت، از جمله نارسایی کلیه و حوادث قلبی عروقی کمک کند.

· مطالعات نشان می دهد که تصورات غلط کلیدی در میان سیگاری های مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد که می تواند از ترک آن جلوگیری کند، شامل نگرانی در مورد افزایش وزن پس از ترک، تأثیر همسالان سیگاری و جنبه روانی اعتیاد.

· از پزشکان خواسته شد تا در طی یک مشاوره معمولی یا تعاملی، توصیه هایی را در مورد چگونگی ترک سیگار به همه مصرف کنندگان دخانیات ارائه دهند، که تنها در چند دقیقه قابل انجام است.

تحقیقات در مورد برخی از مسائل، از جمله اثربخشی مداخلات کنترل دخانیات و روش های ترک سیگار برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 محدود است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/quitting-smoking-reduces-risk-of-type-2-diabetes-by-30-to-40-per-cent-who-and-idf-120488

 



[1]خلاصه خط مشی خلاصه مختصری از اطلاعاتی را ارائه می دهد که می تواند به خوانندگان کمک کند تا سیاست های یک سازمان را درک کنند و احتمالاً در مورد آنها تصمیم بگیرند. خلاصه‌های خط مشی ممکن است خلاصه‌های عینی از تحقیقات مربوطه را ارائه دهند، گزینه‌های احتمالی خط مشی را پیشنهاد کنند، یا حتی فراتر رفته و برای دوره‌های از اقدامات خاص، استدلالی را ارائه کنند.